Uppdaterad 15 mar 2013 Historia & Fakta

 

Start
Släktforskning
Det förgångnas spegel
Whisky
Buick 1938
Buick 1955
Buick 1959
Sun West

 

Sun West

Namnet är vackert och ger intryck av sommar och sol men dess ursprung står att finna i de två företagsgrundarnas efternamn, nämligen Henry Sundqvist och Ege Westin. De startade husvagntillverkning i Hallsberg 1961 under firmanamnet Sun-West och höll på till 1964 då firman kom på obestånd. Verksamheten övertogs därefter av en firma i Lycksele som fortsatte att bygga "Lyckselevagnen" under 1965. Därefter tycks det inte ha tillverkats några fler Sun West. Inte mycket är känt om denna husvagn men för den vetgirige finns det lite historia och fakta samlade på denna sida. Jag tar tacksamt emot information och upplysningar om Sun West, vad som helst, ett minne, en broschyr, en anekdot, gamla bilder, delar etc. Maila så hör jag av mig, shXigen.se (ersätt X med @).

Sun West 1962 (Tidningen Motor No8 1962-02-22)

Husvagnen var byggd i glasfiber med dubbla väggar och 25 mm skumplastisolering. Glasfiberkarossens botten och invändiga golv var profilerade så att de precis passade den rejäla svetsade ramen så när karossen sänktes över ramen fick husvagnen en helt slät botten. Samtidigt gjorde profileringen att husvagnen blev stark och vridstyv. Karossen var 4,20 m lång och 2,00 m bred med en invändig ståhöjd på 1,90 m.

Interiört fanns det plats för 3 st kojer på 190x60 cm. De bakre gick att anordna som en stor dubbelsäng med hjälp av det nedfällbara bordet. Av vagnens sex fönster var 2 st öppningsbara, det stora bakre fönstret och det lilla till vänster om dörren. Vagnen ventilerades med tre takventiler. De första åren fanns ingen taklucka. Det fanns fem belysningspunkter. Köksutrymmet hade en lång arbetsbänk med skåp och lådor under och över. I arbetsbänken fanns nedfälld en diskho som betjänades av en handpumpad vattenkran. Vattnet fylldes i två blåa plastdunkar som medföljde vagnen. Tvålågig gasolspis tycks ha varit standard från början och den var monterat på vänstra sidan av arbetsbänken, nedanför det öppningsbara fönstret. En udda finess var att gardinupphängningen enkelt gick att haka av från fönstret bakom spisen, kanske för att eliminera brandrisken med öppen låga? Vagnen hade värmeanläggning som standard men de första åren var det en fotogenkamin, placerad direkt till vänster innanför dörren. Därefter blev det en gasolvärmare som monterats direkt till höger innanför dörren och vars skorsten utmynnade i taket mellan garderoben och dörren. Vagnarna levererades med gasoltub.

Dodge Coronet med påhängd Sun West 1962.

Husvagnen hade ett övre "badrumsskåp" med spegel och ett nedre skåp med ett dolt blått handfat, båda monterade direkt på insidan av dörren. Spegelskåpet innehöll fyra blå tandborstglas som satt i en hylla i skåpets nederkant. Handfatsskåpet hade en front som i nedfällt läge fungerade som hyllplan för handfatet. Som kuriosa kan nämnas att vagnarna ska ha levererats med en komplett matservice för sex personer, förmodligen då i blå plast? I tidningen "Allt om Bilen" 1962 redovisade man en undersökning tidningen gjort på vilka krav som skulle ställas på den ideala husvagnen. Undersökningen kom fram till att det då fanns två husvagnar på marknaden som låg närmast idealbilden, nämligen SMV Modell 10 och Sun West.

Annons från 1964.

Generalagenturen för Sun West hade Firma Sigam i Bromma. Det är obekant hur många husvagnar som totalt tillverkades i Hallsberg respektive Lycksele? Tabellen nedan redovisar de kända Sun West som fanns i bilregistret 2007 och den status de hade hösten 2010. Om det finns några "Lyckselevagnar" bland dessa är svårt att avgöra men jag har en teori om chassinumren. Tidiga chassinummer avslutades uppenbarligen med två årtalssiffror, t.ex 21862 som då står för chassi 218 färdigställt 1962. Under 1963 verkat det som man slutar med årtalssiffror. Därefter ändrade numret karaktär. En ren gissning är att de chassier som blev en del av konkursboet 1964 och som sen kom att flyttas till, eller färdigställas i Lycksele, fick chassinummer som började med T som en beteckning för Örebro län. De som kom att helt tillverkas i Lycksele fick nummer som började på AC efter Västerbottens län. 

Årsmodell Modell Chassinr Kaross Färg I trafik 1:a ggn Längd Bredd Egen Total Nypris Besiktad Avställd Avreg
1962 600 T 21862 Husvagn Vit 1962-09-04 480 200 590 750   1990-06-27 1991-10-10  
                     
1963 600 T ? Husvagn Lblå 1963-01-01 ? ? ? ?     Ja
1963 600 T 24563 Husvagn Lblå 1987-07-13 515 200 620 750   1993-03-05 1995-08-03 Ja
1963 800 SP 24863 Husvagn Mblå 1963-07-03 480 200 520 750   1986-06-17 1984-10-09  
1963 800 SP 260 Skåp-Bostadsinredning Lblå 1964-01-24 490 200 560 750   1989-09-07 1998-06-03  
? 800 SP 271 Bostadsvagn Vit ? ? ? ? ?     1976-08-24  
1963 800 SP 275 Husvagn Vit 1964-06-24 515 195 570 750   1985-12-05 1986-10-25 Lever!
                     
1964 700 TB 264 Husvagn Lblå 1964-03-18 520 200 520 700   2009-07-03 I trafik
1964 700 TB 279 Skåp-Bostadsinredning Lblå 1964-06-09 520 200 520 700   1982-06-11 1983-09-26 Skrotad
1964 800 TB 283 Husvagn Lblå 1964-06-30 520 200 560 750   2012-07-18 I trafik
                     
1965 Släp T20001 Ombyggd till släp Fler 1965-01-01 275 166 200 400   2005-06-23 I trafik
1965 Släp AC1620 Husvagn - 1965-06-22 515 196 610 800   1992-05-20 2003-04-21  
1965 ? T04920 ? Grå 1966-10-24 ? ? ? ?     2006-02-21

 

Bildbidrag!

Klassiskt ekipage på sommarsemester 1968 (Soulbrother).

Okänd Sun West på Power Meet "för några år sedan 2011" (Soulbrother).

Sun West 800 TB 1964, till salu och såld sent 2011 (Roger Johansson).

Sun West på semester med en Mercedes som dragbil, 1960-tal (Sven Olby).

Välkommen igen!


Copyright © Stefan Hammar, 2011. Med ensamrätt.